Crimes of manslaughter and reckless injury committed with a motor vehicle or moped

Authors

  • Rocío Martín Ríos Fiscal Adscrita a la Fiscalía de Seguridad Vial de Andalucía, Ceuta y Melilla

Keywords:

Negligence, duty of care, danger, risk, road safety

Abstract

The concern about reducing the high accident rates in the field of road safety prompted the criminal legislator to focus on accidents resulting in death or injuries caused by reckless behavior committed with motor vehicles or mopeds.
Through a critical analysis of the successive reforms made to the Penal Code regarding reckless crimes committed in this area, it is intended to provide guiding criteria to identify behaviors that can be considered as carried out through gross negligence or less severe negligence, and which, being categorized as slight recklessness, are exempt from criminal reproach and must seek redress in the civil jurisdiction.
To this end, doctrinal and jurisprudential contributions that have accompanied the applicator of the standard in interpreting these reforms will be taken into account.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado López; S. (2019); La imprudencia menos grave: concepto y criterios para su correcta calificación jurídica tras las últimas reformas. La Ley Penal; nº 141; pp. 1-38.

Cuello Contreras; J. C. (2015). Curso de Derecho Penal Parte General (3ª ed.); Madrid; España: Tecnos.

Daunis Rodríguez; A. (2018). La imprudencia menos grave. Revista para el análisis del derecho; pp. 1-48.

Delgado Sancho; C. D. (2017). Los delitos imprudentes tras la reforma de la Ley Orgánica 1/2015; especial referencia al homicidio y las lesiones. Revista Aranzadi Doctrinal; nº 11.

De Vicente Martínez; R. (2009); Seguridad vial y Derecho penal. En especial el homicidio imprudente con vehículos a motor; Abogacía; nº 1.

De Vicente Martínez; R. (2017). La Reforma Penal de 2015 y su incidencia en los accidentes de circulación. Revista Aranzadi Doctrinal; nº5; pp.41-47.

Dictamen 2/2016 sobre Ley Orgánica 1/2015; de 30 de marzo; por la que se modifica el Código Penal. Los nuevos conceptos de imprudencia grave y menos grave de los arts. 142 y 152 y su incidencia en la utilización actualizada del Ministerio Fiscal para una efectiva protección penal de la seguridad vial; Madrid: Ministerio de Justicia. Fiscalía General del Estado.

Dictamen 1/2023 sobre la reforma operada por la Ley Orgánica 11/2022; de 13 de septiembre; de modificación del Código Penal en materia de imprudencia en la conducción de vehículos a motor o ciclomotor; Madrid: Ministerio de Justicia. Fiscalía General del Estado.

Frías Martínez; E. (2019). Novedades en el Código Penal; Ley Orgánica 2/19 de 1 de marzo. Imprudencia en la conducción de vehículos a motor o ciclomotores y sanción del abandono del lugar del accidente. Revista de Tráfico y Seguridad Vial; nº 237.

Galán Cáceres; J. C. (2017). La imprudencia menos grave luego de la LO 1/2015 de reforma del Código Penal. Las consecuencias en la responsabilidad sanitaria. Actividad de la Asociación de Fiscales; nº 25; pp. 1-58. https://www.fiscal.es/documents/20142/100242/Ponencia+Juan+Calixto+Gal%C3%A1n+C%C3%A1ceres.pdf/96c6f765-0a02-104e-6974-e353a681e295

Lanzarote Martínez; P. A. (2019). El nuevo delito de abandono del lugar del accidente y otras importantes novedades de la inminente reforma del Código Penal en materia de imprudencia. Diario La Ley; nº 9359; pp 2 ss;

Magro Servet; V. (2019); ¿Cómo se van a tramitar ahora las reclamaciones por accidente de tráfico en la vía penal?; La Ley; nº 9370; pp 4-7.

Magro Servet; V. (2022); La jurisprudencia del TS y la clarificación entre la imprudencia grave y menos grave; Revista de Derecho de la circulación; nº 112; pp. 2-7.

Trapero Barreales; M. (2019). Comentario urgente sobre la reforma penal vial y otros aspectos controvertidos. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología; nº 11

Ramón Ribas; E. (2015). Comentarios a la reforma penal de 2015; Pamplona; España: Aranzadi.

Rodríguez Lainz; J. L. (2019). Los nuevos delitos leves de imprudencia menos grave en materia de tráfico: aspectos sustantivos y procesales. Diario La Ley; nº 9392.

Rodríguez Lainz; J.L. (2019); Comentario de urgencia a la reforma de los delitos leves por imprudencia menos grave en materia de tráfico en la Ley Orgánica 11/2022. Diario La Ley; nº 10141.

Roig Torres; M. (2023). Los delitos de homicidio y lesiones causados por imprudencia con vehículo a motor o ciclomotor; Valencia; España: Tirant lo Blanch.

Rueda Martín; M. Á. (2009). La concreción del deber objetivo de cuidado en el desarrollo de la actividad médico-quirúrgica curativa. Revista para el análisis del Derecho. InDret; nº 5; pp.1-58.

Portada

Published

2024-01-29

How to Cite

Martín Ríos, R. (2024). Crimes of manslaughter and reckless injury committed with a motor vehicle or moped. Logos Guardia Civil, Scientific Magazine of the University Center of the Guardia Civil, (2), 141–164. Retrieved from https://revistacugc.es/article/view/6214